FAQ – Vanliga frågor

FRAKT

När skickar ni min vara?
-    Vi har hämtning måndag, onsdag samt fredag och leveransen är normalt framme inom 2-3 arbetsdagar beroende på var i landet det skickas till.

Kan ni skicka med annat fraktbolag än postnord?
-    Vi har endast avtal med Postnord och har aldrig upplevt någon avvikelse i hantering av paket/brev mot andra fraktbolag. Din vara kommer komma fram snabbt och säkert och större/dyrare försändelser kan spåras hela vägen.

Erbjuder ni upphämtning?
-    Vi kan inte erbjuda upphämtning då lagret är i Estland. Men trots detta erbjuder vi snabba smidiga leveranser.

Hur skickar ni min försändelse?
-    Mindre försändelser som spel i plastfodral eller lösa kassetter skickas i vadderat kuvert som brev och levereras i er brevlåda. Ömtåligare produkter som kompletta/inplastade spel i pappersbox, dyrare produkter eller konsoler som väger över 500g skickas spårbart och väl emballerat i en hård kartong. Större köp av spel som väger över 500g skickas även dessa spårbart även om det är fri frakt på hela köpet.

Samfraktar ni?
-    Vi samfraktar ditt köp så gott det går. Även om flera köp skulle ske under exempelvis en helg samlar vi ihop allting och skickar ut det tillsammans på måndagen. Det går däremot inte för hemsidan att själv räkna ut samfrakt om köpen görs vid olika tidpunkter. Kontakta oss när detta skett för reglering av fraktkostnaden.

Får jag något spårnummer när ni skickat mitt paket?
-    När ert köp är packat och på väg med transporten skickas ett mail ut till er med information om detta samt ett spårnummer (om köpet innehåller spårbar frakt) så ni kan följa paketet hela vägen. Avisering sker sedan via sms när paketet anlänt hos ombudet och kan hämtas.
För er vars mindre försändelser inte har spårning får ni ett mail som bekräftar att försändelsen är på väg med transport och ni kan då räkna med leverans inom 2-3 arbetsdagar innan det levereras i brevlådan.

Kan ni skicka till en annan adress än min egna?
-    Köp gjorda med Paypal eller Svea skickas endast till den registrerade adressen på grund av köparskyddet ni erhåller med detta. Väljer ni swish eller bankgiro som betalmetod går det däremot att lösa.



KÖP/BETALNING

Måste jag betala fakturan innan ni skicka ut min vara?
-    Nej, det fina med att ta det på faktura är att spelet skickas ut omgående och ni hinner få hem det och granska så allting är enligt överenskommet på produktbild innan ni betalar fakturan.
Delbetalning går bra även det med faktura om så skulle önskas. Detta är något ni förbinder er hos utställaren och inte hos oss som butik.

Vilka betalmedel erbjuder ni?
-    Vi erbjuder Swish, Paypal överföring till bankgiro och fakturabetalning via Svea. Vi tar inga kontanter.

Jag har en gammal adress registrerad på mitt konto - hur gör jag nu?
-    Upptäcker du efter köpet är gjort att era adressuppgifter behöver uppdateras ska ni omgående göra denna ändring i era inställningar men även skicka ett mail till info@spelhem.se för säkerhets skull med rätta uppgifter. Kom ihåg att vi alltid vill ha för- och efternamn, gatuadress, postnummer och ort samt mobil och e-postadress samt ordernummer.



ANNONSER

Garanti
-    Alla begagnade produkter vi säljer har 6 månaders garanti vid normalt användande.
Kontakta oss omedelbart om ni märker att produkten inte längre fungerar som normalt.

Ingår manual till spelet?
-    Allting som syns på produktbilderna är det som ingår i annonsen och är den faktiska produkten du får hem. Vi tar alltid exklusiva bilder på varje enskild produkt just för att inga obehagliga överraskningar ska riskera att uppstå.
Mer information om produkten eller övrigt avvikande anges även i annonstexten.

Hur är skicket på skivan?
-    Alla spel och produkter vi säljer är testade och rengjorda och fungerar utan problem om inget annat anges i annonsen. Spår av repor eller slitage kan förekomma men skicka gärna en förfrågan så tar vi en närmare titt.

Fungerar den här produkten på min konsol?
-    Dom allra flesta spel/konsoler/tillbehör vi säljer är för svenska marknaden och är PAL.
Är det en produkt som inte fungerar på en svensk konsol eller liknande anges det tydligt i annonsen. Vet du inte vilken konsol du har hemma är det bara att fråga så hjälper vi er.

Kan ni skicka fler bilder?
-    Absolut kan vi göra det. Specificera gärna vad det är du vill ha bättre/närmare bild på i ett mail så löser vi det.

ÅNGERRÄTT/FELKÖP

Jag ångrar mitt köp
-    Som konsument på nätet (distansavtalslagen) har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med den dagen du mottog varan enligt distansavtalslagen. Kontakta oss så fort som möjligt så löser vi det smidigt.
Vid nyttjande av ångerrätten står du som köpare för fraktkostnaden både för första frakten (även om det är fri frakt) samt returfrakten. Detta regleras vid återbetalande av köpet.

Jag har köpt fel spel
-    Det händer att det ibland går lite fort när man handlar och upptäcker du att någonting blivit fel kontaktar du oss omgående så löser vi det.


INKÖP/BYTE

Köper ni in spel?
-    Vi köper gärna in spel, konsoler och tillbehör m.m
För att göra detta mailar ni oss och inkommer med en eller ett par översiktsbilder för att tydligt få ett grepp om vad och vilka titlar som ingår samt information om någonting avviker från normalt funktionsdugligt skick. Priset avgör givetvis och vi ser gärna att ni själva kommer med ett prisförslag innan vi kan titta närmare på detta. Ha gärna i åtanke att vi driver detta i vinstsyfte även om spel ligger oss varmt om hjärtat.

Kan man byta spel istället för att köpa?
-    Nej, vi köper hellre in spelen av dig så är du välkommen att handla nya spel i butiken istället.



REKLAMATION

Min vara fungerar inte
-    Det kan finnas flera orsaker bakom detta men problem är till för att lösas. Maila oss om vad som inte fungerar som tänkt så ser vi till att hjälpa dig så fort som möjligt.
Alla produkter vi säljer ska fungera till 100% så länge inget annat anges i annonsen. Men uppstår fel så gör vi allt för att lösa det.

Varan är inte som synes på annonsbilden
-    Är ni missnöjd med skicket på varan utifrån vad annonsen lovade ber vi er kontakta oss via mail så går vi tillsammans igenom det och hittar en lösning.